måndag 7 februari 2011

Tips tack!

Detta inlägg riktar sig till alla mammor (och pappor) där ute som kan tipsa om saker som kan vara bra att göra/köpa innan bebisen kommer.
Jag har fått ett bra tips och det är att baka piroger och fylla frysen med, smart att ha något som går snabbt att värma på och äta när tiden eller orken inte finns att stå vid spisen.
Det behöver inte vara matgrejer (vi har en väldigt liten frys dessutom, den går inte att fylla med så himla mycket), utan det kan vara grejer till bebisen som jag kan ha glömt bort. Typ nu kom jag på att jag inte har köpt våtservetter (eller babywipes kanske det heter). Är något blöjmärke "bättre" än något annat?
Ja ni fattar.

Jag har bokat in en tid hos frissan om en vecka, förhoppningsvis är Fjunis fortfarande på insidan då, så mama hinner bli fin i håret innan! Det lär ju dröja ett tag sen.. ;-)
Jag börjar verkligen noja nu, och är övertygad om att det INTE kommer att gå 40 veckor, kanske får Adam en fin present när han fyller år den 19:e februari? Det är flera som säger att magen är mycket lägre nu, och BM sa ju också att han trodde att det skulle bli tidigare än 40 veckor.
Jag har tvättat alla kläder och sängkläder, vagnen är redo och bebisskyddet ska vi sätta på plats i bilen imorgon (själva basen alltså).
Vad kan vara bra att packa i min väska till förlossningen förutom ombyte, duschgrejer, bindor?
Ja ni fattar.
Kom med alla tips ni bara kan komma på, please!!! :-)

P.S
Jag hade en sjuuuk dröm inatt. Jag drömde att jag fick en flicka och att jag ammade henne på ryggen. Eh?!
D.S

5 kommentarer:

Anonym sa...

En mysig filt att linda in bebben i är bra att ha. Annars går ju allt som du märker att ni och er bebis behöver att köpa sedan. Alla är vi ju olika. Köp inte mer än nödvändigt innan. Du får med dig lite smått och gott hem från bb med som du klarar dig med första dygnet. Sedan skickar du ut pappan på shoppingtur när ni landat hemma! :) Packa mobilladdare och några extra ombyten (sköna) ifall ni blir kvar någon natt på bb. Nattskjortan de erbjuder är inte den roligaste att ha på sig :) Tofflor (billiga enkla) som du bara kan slänga efter ni kommit hem. Lycka till nu!

Sara sa...

Hej Jessica!
Jag hade med Gainomax att dricka, det var det bästa tycker jag. Fick lite mat och hade med andra grejer, men när man hade ont och sånt kändes allt annat omöjligt att äta. Men Gainomax funkade, kändes lätt och fräscht. Hårband, det hade jag glömt.
Man hänger ju rätt länge på rummet, (om det inte går sjukt snabbt då), så lite egen musik och nåt att läsa kan va skönt. Man är ju där inne ensamma rätt mycket.
Minst två ombyte till bebisen, 2 bebisfiltar, kamera, laddare. Amningsbh+amnings-inlägg.
Det är nog vad jag kommer på nu! =D

Lindizzi sa...

Känner igen mig i så mkt! Detta med att gå till frissan innan bebis kommer osv =) Kan bara tipsa om att det verkligen är bra att ha lite mat lagad o infryst för den första tiden är som i en dimma:) Vi fick ju dessutom ett kolikbarn så orken fanns inte att laga mat då så då var det tur det fanns i frysen att värma på! Vi har använt Pampers blöjor till Siri ända sen hon kom, tyckte de kändes mjukare! I övrigt så är det bara önska Lycka till! kram

Sara sa...

Jag skrev ju bara om förlossningen/bb-tiden märkte jag. Men bra att ha hemma tycker jag är febertermometer (till rumpan, de till örat tycker jag visar så olika), mjölkersättning på tetra (fick tipset av en barnmorska, om inte amnningen funkar perfekt i början och man inte tror bebisen fått i sig nog, då är det ovärderligt. Kan ju va mitt i natten), Purelan (bästa salvan för att motverka eller läka såriga bröstvårtor, finns på Babyproffsen bla. Bebisen kan äta fast den är på :D). Sen bröstpump, för tusan va det överproduceras i början och mjölkstockning vill man ju inte ha =) Små behållare att frysa in mjölk är ju också bra, om man ändå pumpar ut överflödig mjölk så kan man lika gärna frysa in den. Jag har nämligen inte kunnat pumpa ut efter Gry var ca 3 mån, har inte funnits tillräckligt liksom. Det håller ju i frysen 6 mån, så kan va ett tips om man behöver va iväg och pappan ska mata. Oj, nu blev det mycket, ja ja...hoppas det va användbart :)

Anna sa...

Det är så roligt att få läsa lite om tiden så här innan, man minns ju vissa saker som igår :-)
Vi blev ju kvar på bb 3 dgr och det jag saknade var en gosig filt till Prinsen och mer sköna praktiska kläder till mig + tofflor av nåt slag.
Att ha en liten tetra ersättning hemma är inte fel, min mjölk tog ju slut över en natt mer eller mindre, de kostar inte så mycket så kan va bra att ha på lut. Och i början sprutade mjölken så jag rusade och köpte en pump, fick gå upp och pumpa under natten för att inte få stockning.
Övrigt verkar du har prickat in allt, frissa innan, fylla på badrumsskåpet osv. Sköna mjuka kläder som inte skaver här och där!
Ha en finfin dag och Du kommer klara detta galant tror jag!!

Kram!