söndag 27 november 2011

AB update.

Jag har den senaste tiden märkt av lite nya grejer hos AB som jag tänkte dela med mig av. Varför vet jag inte, men kanske så att andra mammor kan relatera typ. :-)
För en tid sedan så var ju alla "mat-måltider" (alltså allt utom gröt och välling) ett stort jäkla projekt. Det innebar oftast grin och skrik och protest från hennes sida, och enorm frustration från min sida. Jag kände varje dag att jag skulle vilja hyra ut henne kring lunch så att någon annan fick ta kampen... MEN - nu äter hon med stor och god aptit, både burkmat och min mat, och det är så himla skönt! Nu äter hon riktig mat både till lunch och middag, och det kräver lite mer planering för min del, men jag är på god väg med storkok och allt sånt där.

Ungfär i samma veva som matkampen höll på, så var hon ju också inne i en period där hon vaknade jätteledsen varje natt, och väldigt svår att trösta och få att somna om. Det slutade oftast med att jag eller Adam tog över henne till våran säng och lät henne somna om där, vilket hon gjorde efter många om och men. Men från en natt till en annan, så sov hon plötsligt 3-4 nätter i rad, HELA nätterna, vilket var underbart! Nu gör hon det ungefär varannan, var tredje natt.
Däremot har hon blivit ganska kvällspigg av sig, vilket jag inte riktigt gillar. Vissa kvällar är hon vaken fram till 21, ibland har klockan varit närmare 23 innan hon har somnat, och de kvällarna har hon även varit jätteledsen innan hon somnar. Jag tror att det handlar om övertrötthet, eller vad vet jag egentligen, men jag tror det. Vissa kvällar somnar hon i "normal" tid (alltså, det som är normalt för OSS i våran familj), kring 19:30, men då vaknar hon ofta kring 23 och är lite ledsen.

En sak som jag känner att jag och Adam gör "fel" är att vi tar över henne till våran säng om hon vaknar och är ledsen. Jag vill verkligen inte vänja henne vid det, men ibland är man så himla trött att man inte orkar försöka få henne att somna om i sin säng, för i vissa fall kan det ta upp till 40 minuter, 1 timme ibland.
Men, men. Man kan inte vara en perfekt förälder, jag tycker att vi gör så mycket annat som är bra, så att hon sover i våran säng några kvällar i veckan, gör faktiskt inte så mycket (jag kanske får äta upp dom orden senare, men då tar jag den smällen, sömnen är viktig för oss alla).

Hon är rolig också, och hon märker när vi tycker att hon är rolig, för då skiner hon upp extra mycket. Jag ska lägga upp en liten video på våran favoritgrej just nu, det är såå roligt!

I övrigt så kryper/ålar hon omkring i en himla fart och man får säga "aj-aj" ungefär 100 gånger om dagen, haha!

Jag kan inte fatta att hon blir 9 månader nästa vecka, lika många månader som hon bodde i min mage :-)


Prinsessan Annabelle...

Inga kommentarer: