måndag 12 mars 2012

På bvc idag.

Vi gick till bvc ändå, för att det var läkarkontroll. Jag hade tidigare pratat med "våran" sköterska om att jag inte ville ge någon spruta till AB idag, mest bara för att hon har varit sjuk, men också för att jag är ensam utan någon hjälp av Adam om hon skulle reagera dåligt på sprutan, och för att jag är rätt hängig själv. Inte för att jag ska behöva förklara mig, men ändå.

Hur som helst, när vi kommer dit så får vi inte ens träffa våran sköterska som vi alltid träffar, och samtalet mellan mig och läkaren börjar så här:
Hon -Hej hej, var det du som hade avbokat tiden egentligen?
Jag -Ja, men Christina tyckte jag skulle komma ändå.
Hon -Har hon feber eller har hon haft feber?
Jag -Nej.
Hon -Då finns det egentligen ingen anledning till att hon INTE ska ta sprutan idag.
Jag -Ok, men Christina tyckte också att vi skulle vänta eftersom hon har varit sjuk...
Hon -Det är bara om hon har feber eller har haft feber som man inte bör ta vaccinet, de flesta brukar tycka att det är jobbigt att komma hit två gånger.
Jag -Ja, men jag vill inte att hon tar sprutan idag, och jag har inget emot att komma hit nästa vecka, vi har ändå inget för oss på dagarna...

Alltså, det var inte så mycket det hon sa, utan sättet och tonen hon sa det på. Jag gick in i försvar-mode direkt, för jag fick känslan av att hon ville "tvinga" på oss en spruta när vi ändå var där. Hello, JAG är väl den som bestämmer över MITT barn? Överlag så fick jag känslan av att Annabelle bara var ett barn i mängden i hennes stressiga dag, och så var det säkert också. Barnen kommer in på rullande band typ.

Det var en sköterska med också, och hon var jättegullig, och man kunde nästan känna att hon försökte kompensera för läkarens attityd. Annabelle hade växt ganska mycket på längden med inte gått upp så mycket i vikt, vilket jag tycker är konstigt för hon är verkligen jättetung tycker både jag och Adam, men vi skyller på magsjukan :-)

Den här dagen har varit lång och bitvis jobbig, men kvällen var mysig. Mamma kom hit och hämtade Tindra och vi åt middag tillsammans och Annabelle fick mysa lite med sin mormor, och för en stund sedan när vi satt och varvade ner i soffan så sa jag till henne "Ska mamma gå och göra välling nu?" och så sa hon "Mmm", hahaha, såååå sött! Sen sa jag "Mamma älskar dig Annabelle, det vet du va?" och då sa hon också "mmm"!
Visst kan det ha varit en slump, men det var dagens mysigaste stund, helt klart!
Nu sover hon och jag ska ta fram en skål med Polly och ett glas Cola light. Undrar vad magen tycker om det tro?

Inga kommentarer: