måndag 10 december 2012

Måndag.

Hej på er.

I helgen så sa jag till Adam att jag faktiskt kände mig utvilad, och att jag har sovit så bra i flera nätter nu. Det var så skönt att kunna säga så, och framför allt KÄNNA så.
Men den känslan försvann ju så snart det blev måndag kan jag säga. Jag sov PISS i natt, tror jag låg vaken från 03:30 till att klockan ringde 05:00. Slumrade kanske till en eller två gånger och vaknade med ett ryck och tittade på klockan.

Idag pratade jag med kuratorn på mitt jobb. Alltså jag hade inte ett besök hos henne, utan vi stod och snackade lite bara, och hon gav mig en folder och lite tips på hur jag ska göra när jag ligger vaken om nätterna. Typ detta:
* om jag vaknar och bara ligger och stirrar och inte kan somna om - gå upp och gör något. Läs i en tråkig bok, titta på någon tråkig repris på tv. När jag känner att jag börjar bli lite dåsig, gå då tillbaka till sängen.

* Lyssna på en mindfullness-app, men inte i sängen.

* Sängen ska bara förknippas med sömn och sex, och att ligga och vrida sig och stressa över att man inte sover och att man ska kliva upp snart, skapar bara en "dålig relation" till sängen.

* Inte tänka "varför ska jag kliva upp ur sängen, då somnar jag ju verkligen inte om". Tänk i stället att jag testar något nytt, för om jag ändå bara ligger vaken och mår dåligt över att jag inte kan somna om, så kan det ju kanske inte bli så mycket värre?

Hon berättade att i sömnskolan som hon haft under hösten, så var det många som faktiskt gjort framsteg, just genom att bryta mönster, och testa något nytt. Det funkar säkert inte på en gång, men det kan vara värt att prova.
Jag vet att jag alltid sover så här de dagar jag ska öppna på jobbet dagen efter, det är en slags oro över att klockan inte ska ringa, att telefonen ska vara helt död och jag försover mig totalt. Det har ALDRIG hänt, men ändå oroar jag mig, och kan på så sätt inte riktigt slappna av och sova ordentligt. På helgerna är inte aldrig så här, eller de dagar jag är ledig eller börjar senare.
Jag ska verkligen testa, för om ett par veckor kommer mitt schema på jobbet ändras, vilket kommer att innebära öppning mån-tis-ons, och då måste jag verkligen kunna sova, jag är ju som en zombie på dagarna nu, hur kommer det då bli sen?
Jag kommer alltså "tappa" min lediga onsdag som jag älskar så mycket, men i stället slipper jag jobba helger och är ledig 4 fredagar av 5 på en schemaperiod, så jag får ju vara glad för det.

Hmm..detta blev ett längre inlägg än planerat. Jag tänkte mest skriva att jag vill ha en massa julklappar som jag inte kommer att få, eftersom folk i min omgivning verkar tycka att vi inte behöver byta julklappar längre.... Det är det dummaste jag har hört.
Jag önskar mig ju massa saker!
Typ fårskinnstofflor, tvål från Clinique, parfym från Dolce Gabbana, doftljus från Indiska, Efva Attling-smycke, presentkort på Ikea....ska jag fortsätta?

Inte?

Nähä, ok.

Trevlig kväll!

2 kommentarer:

Anonym sa...

En liten funderin jag fick när jag läste, om det är att försova dig som du oroar dig för, kan du inte göra nåt åt det också? Typ skaffa extra väckarklocka? Om du eliminerar orosmomentet borde du väl kanske kunna känna dig lugnare och tryggare?

Jessica sa...

Det är en bra tanke som jag har tänkt på också. Faktum är att innan vi flyttade (för snart två år sedan) så hade jag mobil och väckarklocka, och jag hade samma problem då, så det är väl därför jag inte har tänkt på att fixa tillbaka väckarklockan. Men nu när jag ska "testa något nytt" så kan jag ju även testa något nygammalt :-) tack för kommentaren!