tisdag 21 september 2010

För att göra en kort historia lång...

Ok, lite hemlig har jag varit men kanske droppat hintar om att vi har hittat ett boende. Vi hittade ett kedjehus förra veckan i tisdags som vi klickade med direkt. I onsdags la vi ett bud och köparen godkände budet. Vi blev jätteglada (och samtidigt förskräckta, vad händer nu liksom?), och har varje dag sedan i tisdags förra veckan haft en dialog med mäklaren och vad som händer här näst. Han var väldigt snabb med att säga att vi ska boka tid för att skriva kontrakt, och vi ville göra klart på banken med handpenningen först, så i fredags ringde vi mäklaren och sa att på måndag (alltså igår) hade vi tid på banken kl 14 och kan alltså skriva när som helst efter det. Han sa att vi skulle höras på måndag eftermiddag, och igår ringde jag honom och han sa att han skulle höra av sig senare under dagen alternativt idag på förmiddagen och att vi skulle skriva på onsdag, alltså imorgon. Idag runt halv två så kom ett sms om att ett nytt högre bud hade lagts på huset. Observera att mäklaren skulle ha ringt mig igår eller idag på förmiddagen. Givetvis blir jag less/förbannad och ringer upp honom och frågar vad som händer? Han säger att eftersom vi inte har skrivit nåt än så måste han rapportera vidare alla nya bud till säljaren, vilket jag så klart förstår, och eftersom det kommer ett högre bud så gillas ju det. Jag sa att jag har suttit och VÄNTAT på att han ska höra av sig, klockan var då närmare två, och det är ju knappast förmiddag. Vi hade ju för sjutton kunnat skriva på igår, eftersom han redan i fredags visste att vi skulle på banken igår.
Hur som helst. Vi lägger ett nytt bud. DOM lägger ett nytt bud. Vi lägger oss.
Hade vi lagt ett till så hade det varit 100 000 :- mer än det vi hade lagt från början, och visst, vi hamnar fortfarande under vårat "tak", men själva principen, själva bemötandet från mäklaren (jag hade en känsla om honom, redan när vi var i huset så sa jag till Adam att han verkar vara en jäkla "sprätt"), känslan av att han har dragit ut på det hela mer än nödvändigt gör att vi inte vill vara med i matchen längre.

Redan när vi var i huset så sa jag till mäklaren att detta är första gången vi ska köpa hus, så vi vet inte riktigt hur saker och ting funkar. Och när vi hade lagt vårat första bud och fått det godkänt (eftersom 17 andra par under 2 veckors tid inte hade lagt något bud) så sa jag även då att vi inte vet hur det går till, och frågade vad nästa steg för oss är. Då sa han "ja vi träffas och skriver på, och när man skriver så lägger ni 10% av priset på huset". Idag sa han till Adam att vi inte hade behövt lägga handpenningen direkt. Eh, jamen då hade vi ju inte behövt stressa till banken igår, och vi hade kunnat skriva redan förra veckan.
Jag är så ledsen och arg (mest arg) för efter att ha tittat på ett 10-tal hus och lägenheter sedan i våras så hade vi äntligen hittat "vårat" hus.
Och jag VET att det kommer fler hus, och jag VET att det finns andra mäklare, men just nu så är det bara ett hus och en idiot-mäklare som hägrar i mitt huvud.

Nu ska jag gå in till banken och lösa tillbaka handpenningen. Kul.

3 kommentarer:

Chris Karinsdotter sa...

Vilken skithög!!!

Jag förstår er verkligen i er besvikelse, usch. SÅ ofta är det ju inte man "klickar" med ett boende. Och som du säger, priset ska också vara överkomligt för vi måste ju vara realistiska. (Därav våra svårigheter här nere).

Skitmäklare. Jag tycker du ska skriva vilken firma han tillhör, för sådant behöver upp i ljuset!

Jag håller tummarna för att det går bättre i ert letande, ge inte upp,

E sa...

Men NÄE va taskigt!!! Och hallå! Om ni nu var så ärliga och sa att ni inte visste hur saker och ting skulle gå till så hade väl han kunnat varit ärlig också då?!!! Eller är det för mycket begärt?!! Förstår att det kommer ta ett tag att smälta huset...hoppas det dyker upp något annat bra SNART och att ni då kan få samma härliga känsla och då naturligtvis också få KÖPA huset! Nästa gång får ni boka tid för skrivning direkt så att ingen annan hinner komma emellan...Nej, det där gillar jag inte, taskigt som sagt!

Lina sa...

Satan vad surt, förstår att ni är bittra på mäklaren! Men måste verkligen tipsa att skriva på så fort som möjligt nästa gång, har jag lärt mig av min pappa som har en svaghet av att köpa och sälja hus:) Inget är tyvärr givet innan det det finns på papper.