måndag 27 september 2010

Google it!

Google alltså, vilken grej! Jag har nu ställt min egen diagnos, haha!
Närå, men det är helt sanslöst vad mycket fakta (och o-fakta) man kan ta reda på!
Precis i början av min graviditet så skrev jag lite frågor och sånt på familjeliv.se, och upptäckte snabbt att jag måste ta det mesta med en nypa salt, men detta som jag skrev om i morse har jag nu fått samma "svar" på från massa olika håll, alltså att det nog har att göra med ligamenten i livmodern.
Så här står det på sidan niomanader.se:
Din livmoder är "upphängd i band", sk ligament, som håller livmodern på plats. Man kan likna dom vid gummiband.
Under graviditeten töjs dom ut allt eftersom livmodern växer och utsätts för ganska stor påfrestning. När du gör en hastig rörelse, som att ställa dig upp, vända dig om eller kanske nyser så dras ligamenten ut väldigt hastigt från sin normala, icke-gravida, längd till sin nya längd. Det kan göra fruktansvärt ont under en kort stund.

Och så här står det på sidan babycenter.se:
Under graviditeten kommer ligamenten som förbinder benen i skelettet att tänjas. När du är i rörelse kan detta orsaka milda kramper på en eller båda sidor av kroppen. Eventuellt dominerar detta besvär på höger sida av kroppen. Detta är därför att livmodern, då bebisen växer, tenderar att luta mot höger sida.

1 kommentar:

Chris Karinsdotter sa...

he he, jag misstänkte det!! :) Vad skönt att iaf veta :)
Och för mig har det i princip gått över. Nu känner jag bara hur liten sparkar runt ;)

Vi får hoppas vi klarar oss från hemsk foglossning.