fredag 10 september 2010

Vecka 15!

Så här står det om vecka 15 på Vårdguiden.se:

Barnet

Fostret kan suga på fingrarna. Huden är fortfarande mycket tunn. Barnet börjar lagra kalcium för att utveckla skelettet. Fostret har i princip formats färdigt. Även ansiktet är klart och tydligt, men öronen utvecklas fortfarande lite. Barnet kan hicka. Om du känner fosterrörelser nu kan det kännas som regelbundna tickningar i magen som pågår i några minuter.


Mamma
Eftersom fostret lagrar kalcium kan du under den här perioden bli sugen på mjölk. Drick gärna mjölk både nu och senare. Ditt hjärta har vuxit och har nu 20 procent högre kapacitet för att klara syretillförseln till både dig och fostret. De flesta har nu vuxit så mycket att kläderna börjar bli för trånga. De flesta kvinnor pendlar under den här tiden av känslor mellan lycka och förtvivlan. Reaktionerna kan vara häftiga, ungefär som tonårstidens humörsvängningar. Tankar och fantasier om barnet är vanliga. Många drömmer mycket nattetid och minns ofta drömmarna bättre än annars. Det är inte ovanligt att man blir mer skrockfull än vanligt och känner behov av att besvärja och gardera sig för att något går galet

Det där med drömmarna är verkligen intressant, GUD så jag drömmer! Och detaljerat som fan, och jag kan återberätta nästan hela drömmen på en gång då jag vaknar!
För att inte tala om kläderna... varje dag denna vecka har varit ett helvete då jag ska klä på mig. Helst skulle jag vilja ha mysbyxor och kofta varje dag, och jag tror att jag ska bo i det i helgen. Jag har inte blivit jättestor, det är inte det, det är bara det att inget sitter skönt längre. Bara mysbyxor då. Och tights, jag har bott i tights den här veckan! Tights och någon stor och "luftig" överdel.

Idag är det fredag - woohoo - och jag är ledig! Jag har varit ute på en promenad och även tvättat och hängt 2 maskiner, och nu väntar jag på att Adam ska komma hem och äta lunch med mig, sedan åker han till Östersund över helgen.
Ikväll ska jag till Anza på lite fredagsmys, och resten av helgen ska jag som sagt bo i mina mysbyxor!

Vad ska NI göra?

2 kommentarer:

Chris Karinsdotter sa...

Men gissa om jag vet vad du talar om. SOM JAG DRÖMMER! Började med det redan i vecka 9 och har drömt som bara den sedan dess. Bpde fint och mindre fint :(

Linda sa...

Jotack det där med drömmarna minns man! =) ganska bisarra emellanåt! kram