måndag 24 oktober 2011

En riktigt dålig vana.

Herregud jag måste göra något åt mitt sockerintag. Jag äter något sött (typ fikabröd) varje dag. VARJE dag. Helt otroligt. Inga stora mängder i och för sig, men det är alltid något, och det "adds up". Vad hände med att "gå ner 5 kg till i Mars? Visst det är några månader kvar, men fortsätter jag så här så kommer det att vara 5 kg upp i stället, och det tänker jag inte tillåta.
Jag känner att jag måste sluta med detta, men jag hatar att ge mig själv förbud, för om jag förbjuder mig att äta något så vill jag bara ha det extra mycket och skulle jag då "falla dit" så får jag dåligt samvete. Det är en ond cirkel. Jag tänkte nyss "inget godis fram till julafton", och det skulle jag klara LÄTT, för det är inte godis jag äter, utan kakor och bullar. Och att säga "inga kakor och bullar fram till julafton" är ingen idé, för jag skulle aldrig klara det. Men - att säga "ät bara kakor och bullar två dagar i veckan" skulle göra det liiiiite lättare. Men ändå svårt. Idag ska jag fika med Edith på stan. Imorgon kommer Jessica och hennes barn hit och då har jag lovat att baka, och på torsdag är det ju fika på babysången, och till helgen kommer kanske Adams mamma och då blir det ju garanterat fika.
Fika fika fika. Jag älskar ju att fika.
Varför är något som är så gott, så dåligt för en??

2 kommentarer:

Joanna Eva sa...

Jag känner igen det där...jag har ju godis som hang-up - kakor/bullar är inte direkt min grej. Så jag har godisförbud men får äta kakor/bullar.

Men du kanske kan göra tvärtom? Äta godis men INTE det andra?!?!? Det funkar för mig iaf =)

Jag gillar oxå att fika. Men du kanske kan hitta nyttiga bakverk att göra?!?!? ELler jag vet inte...det lär ju inte funka som substitut =)

Edith sa...

Bake healthy fika you pretty lady!! :) Works for me ;)