måndag 19 december 2011

Christmas spirit?

Nä. Julkänslan vägrar infinna sig. Ikväll bestämde jag att jag inte tänker göra något mer juligt nu. Inte baka, inte göra godis och inte pynta nåt mer. Det är lite juligt här hemma, men det hade kunnat vara juligare om vi säger så. Som jag sa till Edith idag "I'll go all in next year instead. This year I just wanna sit on my lazy ass". Haha.

En dröm som jag har och har haft i ett par år nu är att åka utomlands över jul och nyår. Det är dock lite svårt med en sambo som inte kan ta ut semester hur som helst som "vanligt folk". Men nån gång ska vi!!

Jag vet inte vad det är, men när jag tänker efter så har det varit några år nu som jag inte alls har sett fram emot julen. Jag tycker att den målas upp till att vara något så stort och fint och mysigt, och visst är det så. Men vetkligheten är ju en annan, i alla fall för mig. Tiden kring jul har vid flera tillfällen varit en "olycklig" tid för mig och min familj. Mina föräldrar separerade innan jul (länge sen nu dock), för 5 år sedan hade mamma och hennes ex en kris vid jul och jag gick igenom ett uppbrott. För 3 år sedan befann jag mig på en känslomässig botten precis vid jul, och nu i år är det första julen min mamma bor själv. Pappa har bott själv i ett par år nu.

Kommer ni ihåg inlägget jag skrev om avundsjuka? Jag tror det bottnar lite i det. Att se filmer om oerfekta jular, höra vänners berättelser om deras jular, och nu inte minst på Facebook där alla sitter och julmyser hit och dit.
Just nu längtar jag så mycket efter att få ge Annabelle fina jular, för det ska jag inte sticka under stolen med, mina jular som barn var perfekta!! Det är nu på äldre dar som jag känner mig lite anti julen.

Jag tror att den här julen kommer att bli bra, det kommer att vara mycket fokus på Annabelle och hennes kusiner och det längtat jag efter!! Det är väl egentligen stressen innan jul jag inte gillar just nu. Jag vill ju bara sitta på mitt lazy ass. Helst i solen med en paraplydrink i ena handen och en bok i den andra... ;-)


- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer: