fredag 20 januari 2012

Fredag.

Ibland måste man ta tag i saker om man vill göra något, och det har jag VERKLIGEN inte gjort idag. Därför känner jag mig sjukt uttråkad och less över att ännu en dag har passerat utan att jag kommer att minnas den. Visst, alla dagar kan inte vara bra och minnesvärda dagar det vet jag. Idag har jag känt lite som härom dagen då jag hade "mat-abstinens". Då jag bara ville äta sånt som jag inte "får" äta, fast idag har det handlat om andra saker. Idag har jag velat gå på stan/åka till birsta, men inte gjort det bara för att jag inte har råd. Shopping gör ingen långsiktigt lycklig, men det är ett roligt tidsfördriv och kul för stunden.
Så i stället har jag och Annabelle varit hemma och försökt fördriva tiden med att äta, sova och leka. Ja det har varit våran dag. Inte ens en långpromenad har vi varit på. Värdelöst.

Jag hade ett intressant samtal igår hos brorsan med mamma och brorsans pappas fru. Dom berättade att när dom var mammalediga för första gången för si så där 40-45 år sedan så fick dom full lön i 7 månader, samt bostadsbidrag och barnbidrag och båda sa att dom aldrig haft det så bra ekonomiskt som då. För mig är det totalt tvärtom. Däremot är ju jag ledig längre än 7 månader, och tar ut väldigt få mammadagar per månad för att kunna vara ledig längre också. Snart fyller Bellan 1 år och då måste jag ju ta ut fler dagar, så då blir det ju lite mer pengar i alla fall.

Nu blev detta ett längre inlägg än vad jag hade tänkt mig.
Det hade räckt med "tråkig dag, jag är pank" för att summera det hela.




- Posted using BlogPress from my iPhone

2 kommentarer:

Edith sa...

Föräldrapenning in sweden is amazing Jessica, you're soooo lucky compared to other countries! In Iceland you only get 6 months, that's it. Consider yourself lucky, please, for me :-)

Jessica sa...

Yes, I know, and for you, I will consider myself lucky. But only for you ;-)