lördag 22 december 2012

Julen förr.

Idag började jag tänka på hur det var på jularna "förr i tiden", då jag var liten.
Jag minns alla julaftnar som UNDERBARA och MAGISKA! Helt ärligt alltså!
Jag minns hur pappa och jag brukade klä plastgranen dagen innan julafton, och tv'n stod på i bakgrunden och visade den där balett-filmen med kaniner och fåglar och grisar (??), vad den heter kommer jag inte ihåg... Och så klart tittade vi på Trolltyg i tomteskogen också.
Jag minns hur jag brukade klämma och skaka på alla paketen som låg under granen och försöka lista ut vad som gömde sig under julpappret. En gång kände jag mig så otroligt smart, då jag listade ut att ett av paketen var en ny Barbie, bara för att man kunde känna att det var hård kartong på baksidan och ena hörnet, och lite mjukare plast på det andra hörnet och framsidan. Haha, jag var så nöjd när jag hade rätt!
Jag minns hur jag och pappa brukade åka och hämta syster Madde på tågstationen, och att det kändes så spännande att ha min storasyster från Norrköping på besök, det kändes exotiskt på något sätt!
Jag minns att det alltid var kallt och alltid fullt med snö, och vi hade alltid marshaller ute på gården. Och det hade grannarna med!
Jag minns hur vi alla (utom mamma som fixade maten) tittade på Kalle kl 15 och åt mandariner i mängder, och efteråt åt vi massa julmat, och efter det sa alltid alla vuxna att dom var så mätta och att vi måste nog vila i minst en timme innan vi skulle öppna julklapparna. Jag protesterade varje år, och varje år "vann" jag, haha. Fast jag vet att dom bara retades!
Jag minns inte att jag var bortskämd som barn, inte allmänt liksom, men jag minns att jag alltid fick en massa julklappar, och de jag minns som dom bästa var dockskåpet och senare min första stereo med cd-spelare.
Jag minns bara värme och gläde och kärlek på jul. Om det fanns stress och irritation så har jag totalt förträngt det, för värmen, glädjen och kärleken var starkare.
Jag önskar - ÅH vad jag önskar - att Annabelle får känna det också, att hon om 30 år kan säga att hon bara minns värme, glädje och kärlek från sina barndomsjular.
Jag får jobba hårt på att hon inte känner av stressen, hahaha.



Inga kommentarer: