söndag 6 januari 2013

Sömn, lchf, jobb.

Ja det här med sömn... Ett alltid aktuellt ämne.
Jag sover dåligt varje natt, och vad jag menar med dåligt kanske inte är dåligt för någon annan, men det är dåligt för mig.
Jag sover dåligt för att jag vaknar väldigt lätt, och då har jag svårt att somna om, och ligger då och grubblar och tänker jättemycket. Just nu tänker jag otroligt mycket på vattenskadan, och vad det kommer att innebära för oss, om vi inte kommer att kunna bo här under tiden det ska torkas. Jag hatar att inte veta. Till veckan får vi nog domen, eller diagnosen, och vi har fortfarande ingenstans att ta vägen OM det skulle leda till det.
Annabelle däremot, hon sover. OJ vad hon sover. Det är nästan så att jag börjar fundera på om jag ska vara orolig? Edith sa "njut" och det gör jag ju, men hur mycket sömn behöver ett fullt friskt barn liksom?
Hon sover 2 timmar på dagen och under den här ledigheten så har hon sovit 13-14 timmar per natt. Utan protest också. Det är ofta hon själv som säger till att hon vill sova, och gör hon inte det så följer hon alltid snällt med och lägger sig i sängen utan problem. JÄMT.
Hon somnar inte direkt, ibland - speciellt på dagarna - så ligger hon och nynnar, pratar och leker i kanske en timme innan hon somnar, men hon ligger aldrig och klagar, gnäller eller grinar.
Jag tycker att det är otroligt att hon sover så mycket! Hon är ju pigg och glad under vaken tid, så jag tror inte att hon behöver sova för att hon skulle vara sjuk eller nåt, men visst funderar jag. Vad är normalt liksom?

Den här första veckan på det nya året har jag kickstartat med lchf. Precis som förra året. Och känner jag mig själv så kommer jag nog att avsluta om ett par veckor. Bara för att det blir tråkigt med alla "förbud".
Men - en sak som jag har gjort annorlunda denna gång är att testa nya grejer, jag har till exempel gjort lchf-chokladbollar, lchf-kladdkaka, lchf-microbröd och just nu har jag lchf-frökex i ugnen. Allt utom kladdkakan har varit gott. Kladdkakan hade en ok smak, men till konsistensen var den inge vidare. Som skumgummi typ, eller svamp. Men det var ok om man åt grädde och hallon till.
Det är ju ofta såna saker jag har saknat, något sött.
Härom kvällen gjorde jag ostchips (riven ost i små högar på ett bakplåtspapper, in i ugnen i 200 grader i ca 10 min), som jag åt med lite dipp gjord på creme fraiche, en tesked tomatpuré och lite grillkrydda. HUR GOTT SOM HELST! Och jag har till och med ätit denna dipp till gurkstavar, också jättegott!!
Maten är det inga problem med, jag lagar samma mat som vanligt, men jag äter inte ris, potatis eller pasta, utan lägger till extra grönsaker och sås.
Vi får se hur pass seriös jag är den här gången. Just nu känns det bra.

Imorgon börjar jag jobba igen. Det känns helt overkligt att behöva ställa klockan på 04:50. Helt overkligt. Jag har klivit upp vid 9 varje dag i två veckors tid, och även gått och lagt mig vid 23:30 nästan varje kväll också. Herregud...
Den här tiden på året är också en väldigt stressig tid på jobbet, så jag förväntar mig att däcka tidigt varje kväll under veckan som kommer.
Annabelle har pratat mycket om barnen på dagis, och om fröknarna, så det ska bli intressant att se om hon tycker att det är roligt att vara tillbaka imorgon, eller om det blir en jobbig lämning för Adam.

NU ska jag ta mig ut på en liten promenad in till stan, när Annabelle vaknar ska vi nog åka till Birsta kanske, och ikväll ska jag träna IGEN. 3 passet denna vecka. Inget skryt. Just sayin'.

Til next time - peace!

3 kommentarer:

Angelica - Vardagsliv med LCHF sa...

Helt okej att skryta om att man tränat!! :-) Har man varit duktig får man skriva det ;-)

Apropå sömnen... pratade med en kompis om det bara för någon dag sen. Hennes pojk sover mycket medans min inte gör det. Hon är tre år och sover ungefär 10 timmar per dygn. Hon slutade sova på dagen helt när hon var typ 2,5 år. Så alla är olika. Du behöver inte vara orolig, njut i stället :-)

Jessica sa...

Haha, fast jag gillar inte att läsa om andra som "skryter" om sin träning, jag blir så less på sånt! Så jag får passa mig vad jag skriver ;-)

Ok, då ska jag njuta :-)

Angelica - Vardagsliv med LCHF sa...

Fast på sin egen blogg får man skriva vad man vill ;-)