tisdag 2 december 2014

Bikarbonat-testet och julfunderingar.

God morgon!
Tidig morgon här på jobbet, och ännu tidigare hemma. 04:25 klev jag upp och såg ett fint rådjur på gården. Jag älskar rådjur, tycker att dom är så fina och fridfulla på något sätt!

Igår gjorde jag något som jag inte riktigt tror på, men ändå var tvungen att testa då det var väldigt simpelt och inte krävde så mycket. Nämligen ett bikarbonat-test. Varför gör man ett sånt, och vad är det? Jo, man ska tydligen kunna ta reda på sin bebis kön genom att kissa lite i en mugg, lägga i 2 teskedar bikarbonat och sedan röra om snabbt med en sked. Om blandningen bubblar och fräser så är det en pojke i magen, och om blandningen inte gör något alls så är det en flicka. Jag gjorde testet 2 gånger och fick samma resultat - inga bubblor och inget fräs :-)
Jag har väldigt svårt att tro att något sådant hemmatest ska kunna visa könet på bebisen i min mage, men en tjej på instagram och i en grupp som jag är med i hade haft 63 personer som testat, och det stämde för 55! Det är ju väldigt hög procent!
Jag tror väldigt mycket på en flicka, men bara för att jag mår exakt likadant och ser likadan ut som när jag väntade Annabelle, men det behöver ju inte betyda något alls egentligen.
På onsdag nästa vecka vet vi förhoppningsvis vem som gömmer sig i min mage :-)

Idag efter jobbet ska jag på Annabelles dagis på julfika, vi ska få gröt och skinkmacka, åh va mumsigt! Det känns som att jag kan leva på skinkmackor, köttbullemackor, tomtegröt och julmust i december! Fast det ska jag inte så klart, men det skulle lätt funka!

Igår bestämde vi i alla fall att vi blir hemma i Sundsvall i jul. Vi har funderat fram och tillbaka om vi ska åka till Stockholm eller inte, men vi gör som vi hade bestämt från början, och stannar hemma. Det blir ett litet julfirande, bara vi och mamma (och pappa en stund på förmiddagen), och förhoppningsvis kommer min bror på kvällen och äter med oss och är tomte :-)
I en perfekt värld hade jag velat ha alla på ett och samma ställe, men då krävs ett större hus, med fler sängplatser och mycket planering. Vi får göra det bästa av det, och jag tycker att det ska bli mysigt med jul i vårat lilla radhus :-) Om jag fick önska mig en enda sak så är det snö till jul, så att vi kan vara ute och åka snowracer varje dag på jullovet!

Igår var det ju 1:a december, och jag måste säga att jag stör mig lite på alla som gör egna adventskalendrar till sina barn. Alltså såna där man får ett paket varje dag i december. Jag tycker att det är väldigt "too much". Det är ju en sak om det är alla julklappar i den där kalendern, men nej, dom får julklappar OCKSÅ. Men, som med allting så är det ju upp till var och en, jag gillar det inte.
Förra året fick Annabelle en chokladkalender, vilket också kan tänkas vara dumt för en då 2-åring, så i år tänkte jag till, och beställde en bokkalender från Pixi. Vi öppnar en lucka på kvällen och har en ny liten bok lagom till läggningen. Första boken igår var full med luciasånger som vi låg och sjöng innan hon somnade, det var så mysigt! Sen att jag inte kan sjunga "Nu tändas tusen juleljus" utan att få en klump i halsen och otroliga flashbacks till Granloholmsskolans gymnastiksal är en annan sak... :-)

Den får tumme upp av mig!
 
 

Nu är det dags för lite kaffe, trots att jag hatar secelta-kaffet. Längtar till julfikat på dagis redan...
Ha en fin dag!

Inga kommentarer: