onsdag 7 januari 2015

Trots och "säga-vad-man-vill".

Åh herregud.
Kill me.

Vilken kväll det blev igår, Annabelle var på sitt "bästa" trotshumör och hade väl ungefär en miljon myror i brallan. Hon somnade 22:15. Detta jullov har verkligen bidragit med andra rutiner, hon somnar sent på kvällen och sover sent på morgonen (det sista klagar jag inte på, men det gör ju att det blir senare kvällar).
Idag ska hon tillbaka på dagis, och det innebär väckning 07:00 senast. Jag är glad att jag är på jobbet och slipper morgonkaoset. Adam har mer tålamod än mig. Förhoppningsvis gör hon av med så mycket energi där att hon är trött tidigt ikväll, och vi sakta men säkert kan återgå till hennes normala sovrutiner.

Idag ska jag ringa vårdcentralen angående min hosta. Jag var ju ordentligt förkyld i höstas, ca 2 månader sedan nu, men hostan blir jag liksom inte av med! Den kommer och går och nu har jag såna besvär att jag inte kan ignorera det längre. Jag tror att det kan vara nåt med luftrören.. Riktigt tröttsamt är det.. Hoppas jag får en tid idag eller imorgon, och en bra medicin

Nu ska jag ta upp en grej som jag stör mig på otroligt mycket. Det är att icke-gravida verkar tycka att det är ok att kommentera gravidas utseende och humör, på ett för dom skämtsamt sätt.
Typ att det är gulligt att säga "tjockis", eller skämta om "gravidhormoner" om man verkar irriterad.
Det ÄR inte ok tycker jag. Jag har stora planer på att komma med en snabb mot-kommentar nästa gång för att se hur personen/personerna reagerar.
Denna graviditet är lite jobbigare än min första. Jag känner mig ganska obekväm i min gravidkropp, och att höra såna saker gör inte saken bättre, även om det nog aldrig är illa menat. Men vad är det som säger att det är ok att påpeka storlek/vikt/utseende på en kvinna "to her face" bara för att hon är gravid?
En manlig kollega sa till mig precis när jag hade gått ut med att jag var gravid igen, att han hade misstänkt det pga att jag hade gått upp lite i vikt, och att han hade sett att låren hade blivit större. Vad han inte vet är att jag har - och ALLTID har haft - komplex för mina lår. Jag hatar mina lår, och den kommentaren har etsat sig fast i min hjärna, tyvärr.
Jag har sett att han har blivit lite rund också (läs ölmage), men jag aldrig komma på tanken att påpeka det för honom.
Eller en annan situation, en kollega sa till mig att hon tyckte att jag vara irriterad på henne, men att hon "hade överseende, för det var nog bara gravidhormoner". Ja, jag var irriterad på henne, men det har INGET att göra med att jag är gravid!

Ja hörrni, det är sånt jag sitter och funderar på, innan kl 07:00 på en onsdagmorgon på jobbet...

Jag hoppas på en lugn förmiddag på jobbet, ska bara vara här till 10, sedan iväg på en liten utbildning i 2 timmar innan jag slutar, skön dag!

Ha det gott!

1 kommentar:

Unknown sa...

INGEN av de kommentarerna är det minsta ok!! Kom omedelbart på motkommentarer som du kan svara med nästa gång *arg smiley*