onsdag 26 oktober 2011

Avundsjuk?

Jag måste få vara lite ärlig här nu.
Innan jag skriver det jag tänker skriva så vill jag bara säga att jag egentligen inte är en avundsjuk person i grunden (om man nu kan ha det som karaktärsdrag), men ibland så brinner det till bara, och det är ingen rolig känsla.

Ibland hatar jag verkligen att läsa om hur bra folk har det, speciellt då på bloggar och på Facebook. Ibland blir jag så less på att läsa om hur lyckliga folk är, hur mycket dom tränar, hur perfekta deras bebisar är (alla bebisar är perfekta, don't get me wrong), hur underbar helgen har varit, hur god mat dom har ätit, hur underbara vänner dom har... Och under sommartid: hur dom grillar det godaste köttet på familjemiddagen, hur dom sitter på altanen med ett glas rosé, hur dom tar ett kvällsdopp från bryggan i finaste sommarstugan...
Varför har man nu helt plötsligt börjat skylta med detta? "Titta vad bra jag/vi har det".
Jäkla statusuppdaterings Facebook.

Visst är jag lycklig, men känner jag mig lycklig varje dag? Nej det gör jag faktiskt inte. Jag vet att jag är lyckligt LOTTAD, men det betyder inte att jag vaknar varje dag med ett leende på läpparna och säger "Ja, vilken underbart härlig dag, jag är så lycklig och livet är underbaaaaaart". Är det nån som gör det?
Folk är så duktiga på att måla upp fasader om att deras liv är så perfekta och underbara, men jag har så himla svårt att tro att det verkligen är så som vissa skriver.
Varför kan man inte bara skriva/säga som det är ibland? Som jag gör nu till exempel.
Det är inte roligt JÄMT att vara mammaledig tycker jag. Ska jag skämmas för att jag tycker det?
Jag har inte jättemånga vänner som jag umgås flitigt med, och det är jättetråkigt, jag kan faktiskt vara lite ledsen över det ibland. På samma sätt som jag kan vara ledsen över att jag inte har en stor familj med starka familjeband.

Ibland skulle jag bara vilja ruska om en del personer och säga "Kom med något negativt och tråkigt, för du kan omöjligt ha ett perfekt liv!"
Ibland kan jag känna att jag är ensam om att känna så här, och då får jag dåligt samvete och tänker "är det ok att känna så här?".

Jag har ingen slutsats i det här inlägget, jag var bara tvungen att ventilera lite. Folk får skriva vad dom vill, och jag får skriva vad jag vill, men jag försöker i alla fall blanda lite i mina rader, och inte måla upp en fantasibild av verkligheten.

7 kommentarer:

Puma sa...

Jag håller med dig att vara mammaledig är inte dans på rosor. Jag har fällt många tårar dessa första 7 veckor. Och så läser jag om alla de som fortfarande kämpar och då får jag skuldkänslor för jag inte är överlycklig hela tiden. Och jag är ju överlyckig min älskade lillhjärta med vi har det också kämpigt emellanåt.

Jag tror att en anledning till att man inte bloggar/facebookar om det är ju att då blir man verkligen personlig och man lämnar ut sitt innersta och det vill man kanske inte offentliggöra hur som helst. Inte jag i alla fall. Därför blir det egentligen rätt ofta helt opersonliga inlägg.

Min blogg är ju delvis anomnym så ibland skriver jag om
"tunga saker". Framför allt tidigare då den var helt anonym och då skrev jag mycket mer om alla mina känslor och tankar kring vår kamp att få barn. Nu mer blir det mest ytliga och harmlösa saker som träning :-)

Kram

Joanna Eva sa...

Det ligger mkt i det Puma skriver - och även du Jessie. Jag skulle kunna skriva om min graviditetsdepression - och i framtiden kanske jag gör det. Jag har funderat på att skriva om den - för kanske kan jag hjälpa ngn annan. Men jag är inte "där" än i tanken.

Men det är mkt mer intressant att läsa ärliga bloggar - än perfekta bloggar. Och det är INTE lätt att vara mamma - men det är helt fantastiskt. Och vi är naturligtvis världens bästa mammor till våra små hjärtan!

Keep up the good work!

Sara sa...

Jag håller med!! Det är sjukt störigt med alla glassiga uppdateringar, haha. Man VET ju att det blir överdrivet och många som "skryter" skriver aldrig de negativa delarna i sina liv på FB, så är det ju. Jag kan störa ihjäl mig på folk som skriver om sina hemlagade femrättersmiddagar och sitt uuuuunderbara vin och fördrink, blablbla, det blir så löjligt! (flåt alla som gör det, det är ju kul att ni äter god mat, men va fanken...) :D

Jessica sa...

Kul att höra era tankar tjejer!
Kram till er!

Jessica sa...

Haha Sara det är precis det jag menar!!!

Edith sa...

AMEN (we've talked about this before)!! :* Du är bäst! Kraaaaam!

Linda sa...

Haha vet vad du menar, jag e allt utom glammig i min blogg, skriver ibland alldeles för öppenhjärtigt om saker där men så har jag ju lösenordskyddat så blir en annan sak då... På FB däremot är man kanske mer mån att bara skriva om de bra sakerna för man har all rätt att vara stolt över sig själv när man gör ngt bra, men samtidigt dyker det väl upp en o annan negativ statusupdate ibland också ;)